Je hebt een hoop gezeik op je werk gehad. Slecht geslapen. En als klap op de vuurpijl heb je net ook nog je schoonmoeder over de vloer gehad met een preek over de bende in huis of dat je je planten wel water had kunnen geven. What a day… je bent doodmoe, geïrriteerd en bent niet meer vooruit te branden. Je ploft op de bank, maar je weet dat vanavond tijd is om naar de gym te gaan. “Getverderrie.. als er IETS Is waar ik GEEN zin in heb, dan is het wel sporten”. Het stemmetje in je hoofd wint. Dit is hoe je brein werkt. Oude patronen en gewoontes worden gezien als veilig. Het is dus niet raar dat dit stemmetje zo’n invloed heeft op je keuze om horizontaal op de bank te liggen.

Je hebt een bepaald doel waar je naartoe wilt werken. Als het gaat om spieropbouw, gewichtsverlies, strak in je velletje zitten etc. Om deze doelstellingen te behalen is motivatie belangrijk en moet je discipline hebben om consistent de dingen te blijven doen die nodig zijn om dat doel te behalen, Als je niet goed weet hoe je intrinsieke motivatie moet krijgen, dan is de kans groot dat je faalt in het behalen van jouw einddoel.

Wat is nu het onderscheid tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie?

Bij intrinsieke motivatie is het zo dat je daadwerkelijk vanuit jezelf plezier beleeft bij het uitvoeren van een bepaalde activiteit (zoals fitness) of je er oprecht prettig bij voelt om bijvoorbeeld gezonder te eten. Een boek lezen omdat je het daadwerkelijk interessant vind en niet omdat het nodig is vanwege het behalen van een examen. Je doet het graag omdat je er zelf plezier/ voldoening uithaalt. Het voelt prettig en doet het niet omdat het ‘moet’. Daarom is het bij intrinsieke motivatie zo dat je het langer volhoudt en daardoor dus een bepaald doel behaalt. Omdat het niet voelt als vervelend of moeilijk. Het voelt fijn en de uitkomst van je gedrag / activiteiten is het behalen van de gewenste uitkomst.

Toch blijkt het zo te zijn dat wij vaak extrinsieke motivatie hebben. “Ik ben te dik dus ik MOET afvallen”. Maar zelf voelt het niet belangrijk genoeg en de weg ernaartoe om het doel te bereiken is voor jou alles behalve leuk. Je doet het omdat je de druk voelt door vergelijkingen op social media, doordat je arts zegt dat het belangrijk is om gewicht te verliezen, doordat je partner je te dik vindt. Als je het niet doet kan het negatieve gevolgen hebben (gezondheidsproblemen, geen erkenning krijgen, jezelf onzeker voelen enz.). Maar als het je wél lukt, dan is dat een beloning voor jezelf. Straf en beloning zijn vaak factoren die komen kijken bij extrinsieke motivatie.

Hoe pak je dit aan?

In sommige gevallen is het toch belangrijk dat er gedragsverandering komt. Je weet dat het belangrijk is om een gezonder gewicht te hebben, maar je voelt nog niet de drive vanuit jezelf om hier iets aan te doen. Omdat het ‘moet’ hou je het wellicht even vol of behaal je misschien wel dat doel, maar voor langdurige en blijvende gedragsverandering is het belangrijk dat er een patroon wordt doorbroken. En dat je echt zelf gaat inzien hoe belangrijk het is en je er bewust van bent waarom het goed voor je is om iets te veranderen in je leven. Pas als je begrijpt dat het goed is voor jou en dat je je beter gaat voelen. Dat je meer energie krijgt, je lekkerder in je vel gaat zitten en vele andere voordelen. Dat je erachter komt dat het leuk is om te sporten en je het ziet als een leuke uitdaging om naar je doel toe te werken. Dat je je trots voelt als je weer net even wat meer gewicht pakt tijdens je training.

Nobody said it was easy

Zelfs al zou je intrinsieke motivatie hebben, dat wil niet zeggen dat je nooit moeilijke momenten gaat hebben en dat de lijn naar je einddoel altijd omhoog loopt. Je gaat ups en downs hebben en obstakels moeten trotseren. Het hoort erbij. Je kunt je niet continu gemotiveerd en comfortabel voelen. Maar intrinsieke motivatie helpt je wel om de dingen die nodig zijn te blijven doen. Keer op keer. Omdat het belangrijk voor jou is en je voelt dat je dit graag doet. Dat je de discipline krijgt om ondanks minder goede dagen toch je sportkleding aan te trekken en naar de gym te gaan. Dat je ondanks een rotdag toch een gezonde maaltijd op tafel zet. Dat niemand dan jijzelf invloed heeft hierop.

Maak het minder moeilijk voor jezelf

Wil je meer bewegen, maar háát je de sportschool. Doe dan een andere sport! Je hoeft niet persé een gymjunkie te zijn om meer te bewegen. Gek op tennissen? Go for it! Hardlopen jouw ding? Why not? Meer van het mountainbiken? Ook dit is prima!

Wil je wel graag trainen, maar heb je einde dag doorgaans minder energie? Ga zoveel mogelijk (en zover dat kan) ’s ochtends trainen. Veel sportscholen zijn heel vroeg open. Lukt dat niet? Trek dan zodra je uit je werk komt je sportkleding alvast aan of ga gelijk door vanuit je werk. Vermijd bankhangen, gooi een plens water in je gezicht en gaan met die banaan!

Wil je wel graag gezonder eten, maar heb je gewoon te weinig tijd om doordeweeks in de keuken te staan of laat je je snel verleiden om iets makkelijks te halen als je boodschappen gaat doen of op de thuisbezorgd app kijkt? Doe aan mealpreppen! Bereid je eten alvast voor op een vrije dag, zodat het makkelijk is om gelijk op te warmen en er niet eens tijd is om na te denken over andere opties.

Er zijn zoveel manieren waardoor je het makkelijker voor jezelf maakt om je doel te behalen.

Conclusie

Extrinsieke motivatie maakt het lastig om de acties die nodig zijn om je doel te behalen vol te houden. Het komt van buitenaf en niet vanuit jezelf. Het is dus belangrijk om een intrinsieke motivatie te hebben om je doelen te behalen. Dit is een drive die vanuit jezelf komt. en helpt je om structureel je gedragsverandering door te voeren, bepaalde keuzes te maken en blijvend resultaat te krijgen. Het is een basisvoorwaarde voor elke verandering in je leven.

Als er factoren zijn die het lastig voor je maken kun je verschillende dingen doen om het makkelijker te maken voor jezelf. Meerdere wegen leiden naar Rome. Kijk naar jezelf en niet naar anderen. Wat voor een ander werkt hoeft niet voor jou te werken. Doe het op jouw manier, zodat je het volhoudt op de langere termijn.

Heb je vragen over dit onderwerp of zoek je advies? Stuur mij een bericht!